Nowe trasy rowerowe na terenie MiG Bodzentyn oraz ŚPN już wiosną
Powoli dobiegają końca prace przy dwóch nowych trasach rowerowych, które planowo mają zostać otwarte na wiosnę 2020 roku. Pierwsza z nich prowadząca z Świętej Katarzyny do Nowej Słupi o długości blisko 16 kilometrów jest już niemal gotowa, drugą zaś z Podgórza do Świętej Katarzyny i od Św. Katarzyny do Krajna o łącznej długości 3,5 kilometra czeka jeszcze kilka tygodni prac. Wykonawca trasy przy drodze z Bodzentyna do Krajna termin zakończenia inwestycji ma na koniec września, lecz są duże szanse, że zostanie oddana do użytku pod koniec wiosny. Obie ścieżki edukacyjno - przyrodnicze będą przebiegać przez teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Na początku roku odbyła się pierwsza oficjalna jazda próbna nowo powstałą ścieżką przyrodniczo - edukacyjna prowadzącą w całości przez Świętokrzyski Park Narodowy z Nowej Słupi do Świętej Katarzyny na długości 16 kilometrów. Obecnie ścieżka przeznaczona jest tylko do ruchu pieszego. Ta trasa jest wyjątkowa ponieważ najprawdopodobniej w skali kraju to jedna z niewielu jak nie jedyna tego typu ścieżka biegnąca niemal przez samo serce Parku Narodowego z dala od ludzi, domów i ulic.
W przejażdżce wzięli udział: Jan Reklewski - dyrektor ŚPN, pracownicy ŚPN oraz Maciej Długosz - dyrektor Departamentu Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego wraz z pracownikami: Małgorzatą Władyszewską, Jakubem Oczkowskim i Sylwią Skutą. Celem wyprawy było sprawdzenie gruntu po jakim poruszać będą się już wkrótce turyści oraz zapoznanie się z trasą, infrastrukturą oraz zgłębienie informacji o dalszych etapach rozwoju tej wyjątkowej ścieżki.
Fot.: swietokrzyskie.pro
Przyrodniczo - kulturowa ścieżka edukacyjna „Śladem kolejki wąskotorowej” jest ulokowana wzdłuż szlaku, którym prowadziła niegdyś Zagnańska Kolejka Wąskotorowa. Na torach tej trasy przewożono ludzi w wagonach towarowo - osobowych, drewno do Zagnańska, od 1930 roku również rude (m.in. pirytu) z kopalni „Staszic” w Rudkach oraz piasek. Kres funkcjonowania kolejki wąskotorowej nadszedł w 1960 roku. Od tamtej pory zniknęły z jej trasy tory oraz inne elementy infrastruktury. Jednak równie wiele pozostało.
Na ponad 16 kilometrowym odcinku turyści odnajdą wiele ciekawych atrakcji takich jak znajdujący się po drodze leśny kamieniołom, pozostałości po rampie ze stacją kolejki, bocznicą i mijanką, tzw. Duży Most o wysokości ponad 5 metrów, czy Słupski Weksel, gdzie budowniczy kolejki odkryli skarb z czasów powstania styczniowego. Na trasie odnaleźć będzie można również piękne elementy przyrody takie jak: okazałe wychodnie skalne, cenne przyrodniczo ekosystemy lasu i łąki czy wypływające przy trasie źródełko.
Drugą trasę prowadząca wzdłuż drogi wojewódzkiej 752 z Bodzentyna (Podgórze) do Krajna czeka jeszcze kilka tygodni intensywnych prac, które przebiegają zgodnie z harmonogramem, a w niektórych przypadkach szybciej niż planowano. Projekt pn. „Ukierunkowanie ruchu turystycznego przyjaznego przyrodzie obszaru Natura 2000 Łysogóry poprzez budowę ścieżki pieszo-rowerowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” to niezwykle ważna inwestycja, dzięki której z nadzieją będziemy mogli spojrzeć w przyszłość turystyki rowerowej w naszej gminie. Nowa ścieżka zostanie wyposażona w tablice z informacjami na temat chronionych gatunków roślin, zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych. Przy ścieżce, naprzeciw obszaru ochrony ścisłej „Mokry Bór” będzie wydzielone miejsce wypoczynkowe tj. wiata z ławkami i stołami oraz stojak na rowery.
Trasa ścieżki rowerowej Krajno - Podgórze:
Źródło: inf. własna/ŚPN/swietokrzyskie.pro/fb/burmistrzdariuszskiba
Fot.: swietokrzyskie.pro
Bodzentyn, Ścieżki rowerowe, Świętokrzyski Park Narodowy, Święta Katarzyna, Miasto i Gmina Bodzentyn, Wycieczka rowerowa, Turystyka w Gminie Bodzentyn